Rozwój transportu kolejowego pociąga za sobą od pewnego czasu liczne inwestycje w nowy tabor kolejowy, modernizację starego a także w całą infrastrukturę kolejową. Jednym z najważniejszych elementów w przemyśle kolejowym są instalacje elektryczne. Ich właściwe prowadzenie i montaż są kluczowym elementem bezpieczeństwa tak niezbędnego w kolejnictwie.
Instalacje elektryczne w kolejnictwie narażone są na działanie wielu czynników zewnętrznych takich jak np. skrajne temperatury, wilgoć czy drgania. Bardzo ważny oprócz doboru właściwych kabli jest ich właściwy montaż. Jednym z podstawowych elementów bezpiecznego montażu instalacji elektrycznych są przepusty kablowe i dławnice. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej szczelności IP przed pyłami i cieczami, która zabezpiecza (wnętrze pojazdu, rozdzielnicy, skrzynki elektrycznej itd.) przed niepożądanym wpływem wilgoci i zanieczyszczeń. Właściwy dobór i montaż przepustów kablowych zabezpiecza również kable przed uszkodzeniami mechanicznymi np. tak groźnymi przetarciami. Przepusty kablowe dobrze izolują kable od ostrych krawędzi we wszelkiego rodzaju przejściach przez przegrody, ścianki, podłogi itd. Właściwe mocowanie kabli i przewodów zabezpiecza je również przed wyrwaniem.
Przepusty kablowe DetasUltra oferowane przez Arpeo dopuszczone do stosowania w branży kolejowej to bardzo szeroka oferta produktów, które mogą być wykorzystane w różnych instalacjach. Mogą być stosowane w instalacjach zasilających np. od pantografu do transformatora i zasilania napędów lokomotyw, do instalacji sterujących, systemów łączności, oświetlenia i do transmisji danych czyli światłowody, monitoring i transmisja multimediów.
Przepusty kablowe DetasUltra są łatwe i szybkie w montażu nawet w ograniczonej przestrzeni. W przypadku pojedynczych kabli i przewodów zastosowanie znajdują dławiki kablowe (np. DESPRED, DES PDM U, DES PDP czy DES PMU) a w przypadku prowadzenia większej ilości kabli stosuje się przepusty kablowe wielootworowe dzielone (seria DES .. z wkładkami dzielonymi do kabli z wtyczkami) lub przepusty wielootworowe niedzielone membranowe (np. DES PDM 24 czy DES PDM KN do kabli gołych). Przepusty wielokablowe sprawdzają się szczególnie przy modernizacji istniejących instalacji jak np. bezproblemowym dodaniu nowego osprzętu. Ogólny podział przepustów można znaleźć tutaj.
Wszystkie dławnice i przepusty dobierane są w zależności od potrzeb (np. ilość kabli, średnica kabli, kable z wtyczkami czy bez) i przy właściwym doborze i montażu zapewniają zawsze certyfikowaną ochronę szczelności IP i odporność na wibracje. Odporność na wibracje ma duże znaczenie przy instalacjach elektrycznych np. wzdłuż wózka jezdnego, które są narażone na ciągłe drgania i ruchy. Bez odpowiedniego zacisku kable mogą się poluzować i ulec uszkodzeniu. Wiele rozwiązań nie zapewnia właściwego mocowania kabli i może powodować uszkodzenie ich izolacji a z tym związane awarie elektryczne lub nawet zagrożenie bezpieczeństwa.
Istotnym elementem instalacji elektrycznych w taborze kolejowym jest dobór odpowiednich materiałów (w tym przepustów kablowych) gdyż nowoczesny tabor jest projektowany z myślą o długim okresie eksploatacji bo ok. 30-40 lat i to w trudnych warunkach. Takie instalacje elektryczne narażone są m.in. na oddziaływanie wysokich i niskich temperatur, światła słonecznego, olejów, oraz różnych chemikaliów i detergentów. Muszą wytrzymywać wiele zagrożeń, takich jak wstrząsy i wibracje, woda, śnieg itp.
Przepusty kablowe DestasUltra spełniające normę EN 45545-2 HL3 przeznaczone do stosowania w kolejnictwie gwarantują najwyższa jakość stosowanych materiałów. Testy palności, gęstości dymu i toksyczności zgodnie z normami taborowymi EN 45545-2, potwierdzają, że nasze uszczelnienia spełniają najsurowsze wymagania. Nasze uszczelnienia spełniają najbardziej rygorystyczne wymagania HL3, dzięki czemu pasują do wszystkich kategorii operacyjnych i konstrukcyjnych na rynku taboru kolejowego.
Oferta przepustów kablowych DetasUltra z certyfikatem EN 45545-2 przeznaczone do taboru kolejowego zaspokaja potrzeby każdego pojazdu szynowego czy autobusu elektrycznego. Wykorzystanie przepustów zgodnych z normą EN 45545-2 potwierdza, że są one bezhalogenowe, nie zawierają silikonów, są nietoksyczne, samogasnące czy też z niską emisją dymów. Używanie uszczelnień w kolejowych instalacjach elektrycznych zapewniają bezpieczeństwo transportu osób i towarów oraz pomagają uniknąć ryzyka uszkodzenia. Dławnice i przepusty kablowe DetasUltra to produkty lekkie zajmujące mało miejsca, co pomaga zmniejszyć wagę składu pociągu i zapewnia doskonałą ergonomię całej instalacji.